Wednesday 18 April 2012

Projek perumahan Terbengkalai - Rakyat Menanggung Beban

Kempas 15 april.  Baru-baru ini Penduduk Taman Desa Kempas telah melakukan demonstrasi aman bagi mendesak kerajaan campur tangan dalam isu projek perumahan terbengkalai. Mereka mendakwa bahawa Projek perumahan tersebut telah lama terbengkalai hampir 12 tahun namun kini masih belum siap. Projek perumahan tersebut dikelola oloeh Maju Delima Sdn. Bhd gagal menyiapkan projek tersebut yang spatutnya disiapkan tahun 2004 setelah dibina pada tahun 2001.

Pembeli ketika ditemui oleh wakil Gamis Johor saudara Iskandar Zulkarnian yang turut serta hadir bagi mendengar luahan para pembeli mengadu bahawa mereka terpaksa dibebani dengan sewaan rumah berjumlah RM350 disamping bayaran bulanan terhadap rumah mereka yang belum siap berjumlah RM 600 sebulan dengan pihak bank. Kami bukannya berpendapatan tinggi untuk membayar semua hutang ni selain terpaksa menanggung perbelanjaan harian dan persekolahan yang masih belajar di university tempatan. Ada dikalangan kami masih membayar interest RM200 setiap bulan hingga kehari ini disebabkan namun rumah dalam keadaan rumah yang masih lagi terbengkalai.

Pembeli  mendesak kerajaan campur tangan kerana ia melibatkan pemaju berkenaan.Sebelum ini penduduk telah pun membuat permohonan dengan surat bertarikh 11 julai 2011 yang mana mereka telah memohon dengan pihak berkenaan perngurangan pinjaman @ menstruktur semula pinjaman yang dikenakan keatas projek terbengkalai namun jawapan agak mengecewakan. 

Sementara itu  Penerangan Gamis Johor Mohd Azmi Mat Zain berkata amatlah keterlaluan bagi projek perumahan terbengkalai hampir 12 tahun setelah selesai semua proses pembayaran kos rumah dan terdapat sebahagian mereka dibebani dengan bayaran interest setiap bulan. Kita diperingkat Gamis Johor menuntut agar kerajaan negeri supaya mengambil tindakan secepat mungkin untuk menyelesaikan isu ini kerana penduduk terutama dikalangan pembeli tertekan hampir 12 tahun rumah yang mereka idamkan masih belum disiapkan. Kerajaan negeri sepatutnya lebih perihatin untuk membantu rakyat bukan bersifat mendiamkan diri.




Seorang pembeli ketika ditemubual oleh wartawan yang hadir


wajah kerisauan seorang pembeli memikirkan masa depan rumah mereka yang terbengkalai


projek rumah terbengkalai di Taman Desa Kempas oleh pemaju Maju Delima Sdn Bhd

sementara itu, Pusat Aduan Rakyat Nusajaya baru-baru ini mendedahkan isu projek rumah terbengkalai di Pulaijaya. Penduduk telah bersama-sama melakukan demonstrasi aman menuntut supaya kerajaan menyelesaikannya secepat mungkin  isu projek perumahan terbengkalai di Pulaijaya.
                          
Demonstrasi pembeli rumah projek terbengkalai pulaijaya baru-baru ini.


Gamis Inspirasi Anak Muda!


No comments:

Post a Comment